14 september 2012

Fredag!

Nog är väl ändå fredagar bästa dagen på veckan!
Ja jag tycker nog det.
Man känner att man klarat av en hel vanlig vecka och man har helgen att se fram emot.
Sovmornar och ta det lugnt och njuta, kanske träffa vänner eller hitta på något skoj.
Jo, jag gillar fredagar. :-)

Har inte känt mig så bra dom senaste veckorna men försöker inte fastna i det utan försöker istället göra något bra eller något kul varje dag.
Fylla mina dagar med sånt som jag mår bra av istället för att fastna i tankar och gå runt och må dåligt.
Det är nog så mycket bättre för kropp och själ tror jag.
At t.ex tända ljus, läsa en bok och dricka en kopp the, gå promenader i det vackra höstvädret, yoga, meditera, fika med vänner, se ett bra program på tv m.m är sånt som jag tycker om och får mig att må bättre.
Vad har ni för knep när ni känner er lite låga och vill må bra?

Barnen har kommit in i skola och rutiner, läxor görs även om det är en hel del protest så blir dom gjorda.
Och så mycket protest är det nog ändå inte utan mer bara lite lathet och helt enkelt att det ska suckas när läxorna ska göras. *ler*
Alvas klass håller just nu på och samlar till en klassresa och dom säljer disktrasor.
I alla fall bättre än att sälja kakor för dom är man ju så less på nu tycker jag.
Men det är nog för att jag inte vill äta sånt där sött med en massa e-ämnen i. ;-)

På tal om sött, jag har hållt uppe i över en månad med godis.
Trodde inte jag skulle klara det men det gick.
Nu har jag tagit några små godisbitar igen och åt naturgodis vid ett tillfälle men jag har som sagt var inte tänkt sluta helt utan ville bara ha ett uppehåll.
Men det blir inte godis varje dag i fortsättningen, det är big no no!
Kroppen mår helt enkelt inte bra av det, i alla fall inte min.
Läsk dricker jag inte heller utan föredrar vatten eller bubbelvatten med smak.
Godisuppehållet varade från 6 augusti till 12 september så lite duktig var jag. :-)
Igår tog jag 5 stycken små gelegodis men sen kände jag att det var bra med dom.
Då var faktiskt koppen med grönt the med smaken päron-grädd godare. :-)
Jag har under denna tid även uteslutit kolhydrater till middagen, alltså inte annars.
Inte någon LCHF-diet här inte för den mår inte min kropp bra av.
Jag har provat och tänker inte gå tillbaka dit.
Men som sagt, ris pasta och potatis har jag låtit bli.
Har faktiskt inte varit svårt alls.
Det är min mage som säger att den inte mår så bra och därav att jag försökt utesluta en del saker som jag vet att magen svullnar upp av och jag får ont.
Något jag vet att jag skulle må bättre av att utesluta är vitt mjöl men det är ju så svårt.
Älskar bröd och bullar så nej, man får minska lite för jag tror inte på att helt sluta för då blir man ännu mer sugen på det som man "inte får" äta.

Nu har tipspromenaderna börjat här i Vimmerby igen, det är kul.
Vi har varit på två än så länge och om vädret inte blir allt för risigt väntar den tredje tipspromenaden på söndag.
Lite mysigt så där med tipspromenader tycker jag, man får en lite promenad och samtidigt lite frågor som är kul.
Sen efteråt brukar jag gå hem och fixa med frukost för den äter jag inte innan och det är en mysig start på söndagen som ju annars är en rätt trist dag (till skillnad mot fredagar).

Hösten har verkligen kommit även om det har varit en del varma dagar så känner man ju ändå i luften.
Det är kalla mornar och kvällar och mörkret kommer fort.
MEN, jag älskar hösten så det gör absolut inte något.
Kall, klar krispig luft, prasslande löv, alla höstens vackra färger och myset inne med tända ljus och filtar i soffan framför tv:n eller en god bok.
Sen när det är höst så har man ju vintern att se fram emot, julen och få tända stjärnor och pynta fint igen.
Brukar få en liten dipp där i november för den månaden är så mörk och oftast har inte snön kommit och man har inte börjat julpynta.
Men sen i december vaknar jag upp igen.
Däremot när vi pratar om årstider så kommer den där våren...det är en årstid då jag inte är på hugget.
Utan då får jag deppar och känner mig låg...då många andra blir jättepepp och glada av ljuset.
Men det är ju bevisat att en del blir deppiga på våren just av ljuset, hjärnan hänger inte riktigt med.
Jag har i år börjat äta D-vitamin som ska hjälpa just mot detta så vi får väl se, kanske jag med är jättepepp denna vår. :-)

Idag har jag bestämt mig för att ta en lugn dag.
Låg med migrän igår och jag blir så trött efter en sån dag.
Känner mig helt tom på energi och kroppen vill bara vila.
Så jag tänkte med gott samvete att den skulle få göra det idag.
Har ätit frukost, tänt ljus och läst bok.
Mjukstart på morgonen.
Sen blir det lite tvätt som ska fixas med men det är inte så jobbigt, mat ska handlas och sen tänker jag bara vara hemma och skrota.
Skönt med såna dagar, kroppen behöver dom med ibland.

Hoppas ni alla får en fin fredag!
Och helg! :-)

Avslutar mitt inlägg med några bilder från vårt vardagsrum, dom är tagna med mobil så kvalitén är inte den bästa men ni ser ju i alla fall lite. :-)








Kram



1 kommentar:

Anonym sa...

Jättemysigt vardagsrum!!

Jag tycker oxå om fredagar OM man inte ska jobba lördag + söndag som nu då.SUCK!!

Har svårt för mjöl jag oxå ... blir så vansinnigt svälld i magen. Ser gravid ut! Men det är svårt att vara helt utan.
Socker är inga problem för mej att låta bli. Äter ju bara mörk choklad så allt annat smakar BARA socker nu för tiden. Vanlig choklad skulle jag nog inte få i mej. ;o)

Ja visst är väl hösten MYSIG! Älskar!! Alla ljus & mys ....

Ha en trevlig helg!! KRAM Helene