17 september 2012

Måndag!

Ny vecka!
Helgen har verkligen rasat iväg, den brukar gå fort men denna gång kändes det fortare än vanligt. Hann blinka typ och så var det söndag igen.
Fast söndagen, det var en seg lång dag.
Jag hade sån där riktigt låg söndagsdag, blir så ibland.
Jonathan frågade mig om vad klockan var i söndags, den är 18 ungefär svarade jag.
Fick till svar av honom att det kändes som om klockan borde vara mycket mer för dagen varit så lång.
Så han kände med precis likadant.
Söndagen bestod av städning, vika den sista tvätten som fanns, gå tipspromenad, läsa bok, putsa fönster och maken fick upp mörkläggningsgardinerna.
Sen blev det mat och tv-tittande varvat med mer bokläsning.
Boken jag läser just nu, Illdåd av Thomas Erikson, är så bra, kunde knappt sluta läsa igår kväll.
När jag vaknade imorse tackade jag med hela mitt hjärta att vi numera har mörkläggningsgardiner.
Inte bara för att det just blir mörkt av dom utan mina ögon som är så känsliga för ljuset gick att få upp utan blixtrande skärande smärta.
Jag låg i sovrummet på morgonen och bara log för det kändes så underbart.
Tänk att något så litet kan göra en så glad. :-)
Sen att ljuset igår kväll inte kom in var ju också en klar fördel, vi bor precis jämte stadshotellet här i stan och dom har såna här neon-skyltar på sin byggnad, och dom lyser jag rakt in i vårt sovrum.
Så nu kunde jag "stänga" dom ute och det var så härligt. :-)
Har faktiskt sovit hela natten inatt och det var också skönt, även om jag kanske inte är så där jättepigg idag så har jag i alla fall sovit.
Och att slippa ligga vaken och vrida och vända sig en natt, det ger vi tummen upp för. :-)

Dagen idag är gråmulen och det ser ganska kyligt ut.
Men jag gillar ju såna dagar också.
Planerna för idag är lite bakning och bokläsning och vila min nacke som jag tyvärr inte är kompis med.
Det värker och den värker och värken gör mig trött.
Värken i nacken ställer till det massor för mig och den går upp i huvudet så jag får huvudvärk med och just detta gör att jag har så svårt på att kunna fokusera.
Vill ju vara glad och må bra och det tror jag säkert att jag kunde om vi bara kunde byta ut eller får ordning på denna nacke.
Värken i ryggen t.ex tar inte ut mig på samma vis och inte värken i benen heller.
Men den i nacken som strålar upp i huvudet...kan man få trolla bort den om jag ber snällt.
Drömmer om att en dag kunna vara helt smärtfri där, vad underbart det skulle vara.
Ja tänk om man överhuvudtaget var smärtfri...tänk att få vakna en dag och inte ha ont någonstans.
Det finns människor som vaknar så varje dag.
Dom är jag faktiskt avis på helt ärligt talat.
Tyvärr så vet dom inte hur lyckligt lottade dom är för har man inte värk så vet man inte hur det är och kan inte ta in det heller.
Så är det nog med allt, man vet inte vad det handlar om förens man varit där själv.
Då först kan man uttala sig och gå in på saken.
Så det är ju därför man känner sån samhörighet med andra som upplever och varit med om liknande som man själv. :-)

Vet ni, i skrivande stund är det så tyst att man hör t.om klockorna ticka här hemma.
Det händer aldrig när barnen är hemma.
Jag har i helgen längtat så efter tystnaden måste jag säga, ibland blir det lite väl intensivt när man inte har orken riktigt.
Men det är ju så det är när man har barn, men man får då ta tillvara på stunderna man vet att det är tyst och lugnt.
Jag försöker göra det för jag känner att jag är i stort behov av just tystnaden och mindre med intryck hela tiden.
Vet ni att hjärnan tar emot 16 miljoner intryck varje sekund som den sen sorterar in i vad vi känner, ser, hör, tänker m.m.
Helt otroligt!

Avslutar detta blogginlägg med några bilder.
Det är sånt jag tycker om och kan tolkas njuta, vackert och må bra.






Kram




Inga kommentarer: