2 oktober 2012

Underbara tisdag!

Ja, det känns verkligen som det är en underbar dag.
Varför?
Jo, det finns inte något som står på "att göra listan".
Inga tider att passa och inte något som direkt måste göras.
Såna dagar älskar jag och behöver jag. :-)



Igår var det föräldramöte/informationsträff på gymnasiet.
Jag har ju redan varit på två föräldramöten så det var inte direkt någon ny information.
Tyckte även det var märkligt att dom inte tog upp mer ang. detta med dom nya betygen.
Men kanske flera av föräldrarna redan hört det liksom jag.
Det är ju nya regler och nya krav och jag måste ju säga att jag förstår inte riktigt det här med dom nya betygen.
Om t.ex en elev klarar 5 steg av 6 i betyget A men får ett E i ett av dessa steg...då får han/hon automatiskt underkänt.
Hur kan det vara rätt?!?!?!
Jag vet att det nya betygssystemet inte är helt spikat än och att omändringar kommer göras men ska våra barn bli en generaton försökskaniner?
Känns inte riktigt rätt.
Tycker även att det här betygssystemet gynnar dom som är elit-elever, dom som inte har svårt i skolan och duktiga på det mesta.
Detta betygssystem sätter även väldigt press på både duktiga och mindre duktiga elever.
Duktiga elever som känner att dom måste hålla ett högt tempo och mindre duktiga elever som kanske redan har en press på sig att prestera.
Man tappar nog lätt motivationen och lusten för att vilja lära sig.
Och ordet "duktig" gillar jag heller egentligen inte, vem är det som bestämmer och beslutar vem/vad som är duktigt???

Nej, nu ska jag starta den här dagen med lite frukost och så min bok och tända ljus, det är min morgon och den startar lååååååååååångsamt om jag får bestämma...och det får jag idag. ;-)

Kram



Inga kommentarer: