17 januari 2014

Fredag!





Nu är det fredag igen, bästa dagen på veckan tycker jag faktiskt. :-)
Förra året hade jag en liten dipp där jag verkligen avskydde fredagar men det hade sin anledning.
Men nu gillar jag dom igen.
Härlig känsla och man vet att man har helgen framför sig.
Så skönt!

Igår blev en heldag i Västervik.
Alva hade en tid till tandregleringen och då passade vi på att ta en liten shoppingdag med.
Västervik är ju en jättemysig stad och jag gillar utbudet av affärer dom har.
Där öppnar ju nya affärer och inte som här i vår lilla småstad där affär efter affär läggs ner.
Det var jag, Alva och min mamma som åkte.
Vi började med att äta frukost på Espresso House.
Sen gick vi till Gina Tricot och där fastnade jag och Alva, så mycket fina kläder dom har där inne.
Jag önskar det kunde komma hit den affären.
Och bra storlekar har dom med.
Alva hittade massor av kläder på rean, typ plagg för 29 kr och 49 kr.
Själv köpte jag en tröja på rea och en t-shirt för 99:-.
Hade nog kunnat handla ännu mer men jag orkade inte prova allt. ;-)
Sen blev det Hennes, Kapp-Ahl, Tiger och lunch på Mc Donalds.
Alva var ju med så hon fick bestämma var vi skulle äta.
Sen var det dags för tandregleringen och det gick bra.
Men det blir inte någon tandställning direkt för henne utan först måste hon dra ut 4 (!!!) tänder och sen låta dom justeras lite och efter det tandställning.
Och då är det det där momentet dra ut tänder...hon har ju tandläkarskräck...och tidigare har hon sövts ner när det var mycket att göra med hål och dra ut tänder.
Nu söver dom inte ner längre för sånt. :-(
Och hon som vägrar ta bedövning, drar man ut tänder måste man ju ta bedövning.
Hon är livrädd för sprutan då det var med just den som det blev fel en gång och hon fick sin tandläkarskräck.
Så ja...vi får prata igenom det här sen får vi se hur vi ska göra.
För hon har verkligen tänder som ligger helt fel och det skulle bli så mycket bättre om hon korrigerade detta och det är ju bättre att börja nu än senare i livet.
En tand kommer inte ens upp som det är nu för två andra tänder ligger i vägen.
Efter tandregleringen gick vi ut till Karlsson, Dollarstore, Clas Ohlsson, Stadium Outlet och Ica Maxi.
Fikat blev på Ica Maxi och jag blev otroligt glad när jag såg att dom hade MASSOR av glutenfria alternativ, och inte såna här massproducerade kemiskt smakande saker utan bakat av ett närbageri.
Supergott och trevligt!
Även glutenfritt korvbröd hade dom om man ville ha korv.
Så dom fick en massa PLUS av mig för oftast är det jättesvårt att hitta glutenfria alternativ.
Dessa alternativ var dessutom laktos och mjölkfria med. :-)

Idag har jag varit till sjukgymnasten och kört ett litet träningspass.
Ett lugnt och skönt sådant, ett som är anpassat för vad min kropp klarar av.
Ska dit på torsdag igen och meningen är att det ska bli ett träningspass i veckan.
Känns bra för då jag har så mycket värk kanske jag kan stärka upp musklerna lite.

Jag har förresten varit till optikern igen.
Såg bra med mina linser på långt håll men inte på nära håll.
Det är progressiva linser/glasögon jag behöver ha.
Jag trodde ju att det var så och min intuition var rätt igen.
Jag vet ju att jag ska lita på den. :-)
Så nu har jag progressiva linser på försök...än så länge ser jag typ inte något alls...så jag känner mig som en mullvad i dagsljus eller något.
Men det kan ta tid innan ögat ställer om sig, om det överhuvudtaget gör det.
Då är det glasögon som gäller.
MEN jag kan även ha linser i men då kan jag bara se på långt håll och inte på nära håll.
Men ibland är det ju himla skönt med linser måste jag säga.
Och idag fick jag i linserna på första försöket.
Kommer nog kanske inte gå så bra varje dag sen men idag gick det superbra!
Trodde inte det skulle vara så lätt att få i linser som det varit, jag är förvånad.
Men ändå inte för jag hade verkligen bestämt mig för att det skulle fungera. :-)

Nu ska jag iväg på ett möte här som jag hoppas ska gå bra.
Det kommer det göra...känns som det i kroppen och jag är konstigt nog inte alls nervös.
Men jag vet att väl jag sitter på mötet, då kan jag bli nervös.
Men jag hoppas min känsla är rätt igen och då kommer det gå bra. :-)

Sen blir det fredagshandling, tacos blir det idag.
Vad annars på en fredag.... ;-)
Ja finns mycket gott kan jag ju säga men med ett barn som vägrar bryta fredags-taco så är det bäst att fortsätta med det.
Och det är ju faktiskt gott.
Jag har förresten överlämnat ekonomin och mina kort och pengar till ett av barnen denna månad.
Vi kör Tonårsbossen här hemma.
Då vi lever på existensminimum så är det inte så fett med pengar om jag säger som så, men då får dom ju lära sig lite hur det är och vad vi faktiskt måste klara oss på varje månad.
Nu har Jonathan rollen som Tonårsboss 15/1-14/2 och Alva tar över sen 15/2-14/3.
Sen får jag kontrollen igen! :-)
Vi får se hur det går för dom också, märker jag att det skenar iväg måste jag bromsa dom lite och ge råd och stöd på vägen.
Och dom vet båda att hyra och räkningar betalas in FÖRST. :-)

Ha bästa fredagen på er!

Kram Helena


Inga kommentarer: