13 januari 2014

Kallt



Idag är det kallt ute, ca -14 grader.
Denna vinter har ju inte bestått av snö och kyla utan mildgrader och ingen snö.
Men så kom snön...och jag tycker det är rätt fint faktiskt.
Så länge det är lagom mängder och inte total kaos.
Och nu så kom kylan med.
Den är jag väl inte riktigt vän med men man vet ju att vi har årstider i Sverige och då hör ju vintern till.
När snön är där med så blir det ju lite ljusare med.
Och för varje dag som går så närmar vi ju oss ljuset och värmen igen! :-)

Om en liten stund ska jag iväg på en synundersökning.
Som jag väntat på det ska ni veta.
Jag har sett dåligt länge och jag undrar vad resultatet kommer visa.
Tänk att jag snart kanske kan få se igen.
För det har varit väldigt jobbigt.
Sista månaden har jag tom lagt bort mina älskade böcker!
Jag som älskar att läsa.
Men jag får ju anstränga mig så mycket när jag läser och får huvudvärk och blir helt suddig i ögonen.
Har läst några rader men inte mer.
Så snart kan jag kanske återuppta mina böcker igen...hoppas.
Det är inte klokt egentligen hur handikappad man känner sig av att synen sätts ned, den påverkar så mycket.

Den här veckan är det något varje dag tror jag...
Idag synundersökning och måndagsträff.
På tisdag är det yoga.
På onsdag Stilla Stunder.
På torsdag ska vi till Västervik med Alva och till tandregleringen.
Och på fredag är det ett möte.
Jag skulle ha varit på mammografi i Västervik denna vecka med men sköt fram den tiden till februari istället.
Jag brukar försöka att inte ha såna här veckor med något varje dag men ibland blir det så och då får man försöka klara ut det med.
Även om det känns lite intensivt.
För en "vanlig" människa är det här väl inte något men när man mår som jag gör, då är det mycket.

Just nu är jag inne i en period när jag sover väldigt dåligt...på en månad har jag väl kanske sovit 2-3 hela nätter.
Snart blir jag galen.
Bestämmer mig varje kväll för att inatt blir en bra natt och sömnen kommer infinna sig.
Ja, somnar gör jag men sen vaknar jag...somnar om...vaknar...somnar om...och när morgonen kommer känner jag mig allt annat än utvilad.
Försöker stressa mindre, mediterar nästan varje dag och tänker på att röra på mig i alla fall minst en halvtimme varje dag ute i ljuset.
Något som är nästa steg är att återgå till bättre kost.
Har tillåtit mig själv att äta ALLT och verkligen ALLT och även för mycket nu under ett tag här.
Brukar bli så under jul men nu är det dags att ta tag i det igen.
Ska minska ner på socker för det är den största boven.
Mjöl äter jag ju inte alls sen den 27 juni förra året.
Och mjölkprodukter blir det så gott som aldrig heller mer än ibland i något fika.
Så tänket finns där och motivationen med...men ändå är det så svårt att sluta med sockret.
Känner ju att jag inte mår bra av det så varför ska det då vara så svårt att sluta med det.
Men på något vis ska det gå...tänker inte sluta helt tvärt men minska mer och hålla mig till några dagar i veckan som jag gjorde förut och inte som nu...varje dag.
Har ju börjat på yogan igen och det känns bra även om jag får ont efteråt.
Men yogan gör så mycket för det psykiska, själen, så för mig är den ändå bra.
Så jag är jätteglad att kunna gå på det en gång i veckan. :-)
Sen ska jag återuppta 5-2 som jag körde ett tag, mådde mycket bättre i kroppen när jag följde det så nästa vecka kör jag igång igen. :-)

Nu blir det lite frukost och sen till synundersökningen!

Kram Helena




Inga kommentarer: